Arhitektura

Srpska arhitektura

Istorija arhitekture — Autor lukijano97 @ 16:55

Srpska arhitektura u srednjem veku doživljava veliki uspon i procvat. Srpski arhitektonski spomenici sakralne arhitekture koji su se razvili u 1213. i 14. veku imaju veliki značaj i svetsku reputaciju.

 

 

Arhitektura od doba Stefana Nemanje do kralja Milutina

 Rana Raška država nije mogla formirati stabilnu politiku i lukavo se priklanja čas istoku čas zapadu. Raška škola u arhitekturi se može pratiti već na crkvi Đurđevi stupovi (manastir). Pod uticajem Vizantije se izlučuje skulptura i opeka postaje jedini ukras u arhitekturi- manastir Kalenić.

Raški stil u srpskoj arhitekturi tokom srednjeg veka, obuhvata vremenski period od sedme decenije XII do kraja XIII veka, dok se kao granični primeri uzimajuNemanjini Đurđevi stupovi (oko 1170) za početak epohe odnosno Dragutinova crkva svetog Ahilija u Arilju (oko 1296). Međutim ova granica je samo okvirna pošto ima sakralnih objekata koji vremenski pripadaju nekom drugom stilu, ali su arhitektonski građene u Raškom stilu, kakve su na primer manastirske crkve u Dečanima iBanjskoj, koje su podignute u prvoj polovini XIII veka odnosno u vreme kada dominira Vardarski stil. Sam stil je dobio naziv po reci Raški, oko koje je gravitiralatadašnja država. Raški stil je dobio poseban naziv i originalni je domet srpskih arhitekata koji su stvorili promenu u arhitekturi crkvenih objekata što je rezultiralo u uspostavljanjem posebnog originalnog stila u sakralnoj arhitekturi po kome su postali poznati u svetu.[1]

Najstarije crkve iz doba Nemanjića su se ugledale na istočne uzore sa romanskom spoljašnjom obradom i takve su uglavnom sve crkve do doba kralja Milutina(12821321), a karakteriše ih osnova u obliku jednobrodne građevine[2], a na njima je naglašen efekat masa.[3] Podizanje zadužbina traje od Stefana Nemanje i njegovih naslednika, sve do kraja srednjovekovne samostalnosti. Vladari dinastije Nemanjić su se takmičili u tome ko će podići više hramova zadužbina. Svetom Savise pripisuje veliki broj izgrađenih crkava, naročito na Svetoj gori u sklopu Hilandara i Vatopeda. Najznačajnija arhitektonska ostvarenja iz ovog perioda su:

Posle ovog perioda, nastupio je tzv. Vardarski stil sa svojim freskoslikarstvom, koji se razvija pod uticajem Renesanse Paleologa.

 

 

Vardarski stil

 Vardarski (VizantijskiVizantijsko-srpskistil u srpskoj arhitekturi tokom srednjeg veka obuhvata vremenski period od kraja XIII veka do kraja XIV veka i geografski prostor MetohijeKosova i severne Makedonije. Najreprezentativniji arhitektonski spomenici rađeni u Vardarskom stilu su:

 
 
 
Arhitektura od vremena kralja Milutina do pada pod tursku vlast

 Za vreme kralja Milutina dolazi do promena i do različitih tendencija koje nisu mogle u potpunosti da se konstituišu i prekinute su dolaskom Turaka. Razvijaju se centralne crkve tipa upisanog krsta koje imaju pet kubeta koje sa svih strana podupiru svodovi. Tu spadaju manastir Gračanicamanastir Staro Nagoričinocrkva Svete Bogorodice Ljeviške, Kraljeva crkva u Studenicimanastir Visoki Dečani, kao i druge građevine.

 

Moravski stil

 Moravski stil u srpskoj arhitekturi tokom srednjeg veka, obuhvata vremenski period od sedme decenije XIV (često se kao prelomni događaj uzima Marička bitka1371) do 1459. godine odnosno do pada Srbije pod osmanlijsku vlast, dok simbolički početak epohe označava Lazarevo podizanje Ravanice (13751377) i Lazarice(13771388). Sam stil je naziv dobio po reci Moravi u čijem slivu su podizani sakralni objekti. Posebnu grupu predstavljaju građevine tzv. „moravskog stila“ koje su nastale za vreme kneza Lazara (13711389), despota Stefana (knez 1389—1402, despot 1402—1427) i despota Đurđa (14271456) koje imaju tri apside i obliktrikonhosa. Takvi su crkva Lazaricamanastir KalenićRavanicaManasijaLjubostinjaRača i drugi.

Najznačajniji arhitektonski spomenici Moravskog stila su:

Crkve koje su nastajale pod Turcima su mnogo skromnije, niže i mračnije.

 

 

Fortifikaciona arhitektura

 Pored sakralne arhitekture pojavljuje se i fortifikaciona arhitektura koja ima vojni značaj. Sloveni su, dolazeći na Balkan, prvo porušili gradove, a zatim ih obnavljali. Razlikuju se:

  • utvrđene gradove,
  • utvrde za zaprečavanje komunikacija,
  • manastirske utvrde,
  • utvrde za zaštitu podgrađa.
 
 

Savremena srpska arhitektura

 U arhitekturi preovlađuju eklektički stilovi neorenesanse i neobaroka, a vidljive su i težnje za stvaranjem nacionalnog arhitektonskog izraza. Najznačajniji arhitekti tog vremena su bili Slovak Jan NevoleAleksandar BugarskiAndrija VukovićKosta ŠretlovićKosta JovanovićJovan Ilkić i Svetozar Ivačković, koji su vladali do pojave novih snaga čije su ideje bile vezane za secesiju i od njih su značajniji Branko Tanazević i Nikola Nestorović.

Od 1950. godine razvoj srpske arhitekture, odnosno arhitekture u Jugoslaviji beleži veoma napredne rezultate i to u većoj meri nego što je to zabeleženo u ostalim zemljama istočne Evrope. Niču veliki sportski objekti, sagrađene su sajmišne zgrade u Beogradu od Milorada Pantovića, muzeji Vienceslava Rihtera i mnogi drugi značajni objekti. Neki od nekoliko od brojnih srpskih arhitekata koji su radili na izgardnji uBeogradu i doprineli njegovom izgledu svojim ostvarenim projektima su: Emilijan JosimovićJovan IlkićMilorad RuvidićNikola NestorovićAleksandar DerokoNikola DobrovićBranislav KojićPetar Krstić i Branko KrstićBogdan NestorovićMate BajlonIvo KurtovićMilorad PantovićUglješa BogunovićBogdan BogdanovićSlobodan JanjićBranko PešićIvan AntićIvanka Raspopović i Aleksandar Đokić.

 
 

 

 

 


Istorija arhitekture

Istorija arhitekture — Autor lukijano97 @ 16:54

'Istorija arhitekture obuhvata tehničke, funkcionalne i estetske faze razvoja kroz istorijske epohe od početka razvoja ljudskog društva do danas. Najstariji tekst o toj grani ljudske djelatnosti jest De Architecturalatinskog autora Vitruvija, koji kaže da se arhitektura zasniva na skladu i ravnoteži tri načela: lepote ("Venustas"), čvrstine ("Firmitas") i korisnosti ("Utilitas").

Razvojni put istorije istorije čovečenstva sa njihovim borbama i stvaralaštvom i potreba za iznailaženje adekvatnog izraza biva zabeležena u širokom vremenskom rasponu. Ni jednog trenutka u ljudskom postojanju ma koliko taj momenat bio mučan nije bio takav da se ne odrazi u umetničkom stvaranju i arhitekturi. Dugo u vremenskom sledu gradili su svoj put različiti načini stvaranja i gradnje koji su prozvani stilovi odnosno stilske epohe i njihov razvoj biva zavisan od klimatskihtehničkihreligioznih i kulturnih parametara. Oni su bili priznati i njihovo trajanje je bilo određeno kroz dugi vremenski period da bi se promenili i da bi se gradnja nastavila u drugačijem stilu i na drugi način. Sa industrijalizacijom ovaj proces se nagomilava i ubrzava i u 19. veku dolazi se do novih stilova u arhitekturi i u posleratnim godinama biva vremensko i prostorno razgraničavanje sve teže i u modernom svetu se sve teže određuju prostorne i vremenske granice između pojedinih stilova u arhitekturi koji uzajamno egzistiraju jedan pored drugog. U raznoj literaturi naći ćemo razne nazive za imenovanje pojedinih stilova u arhitekturi starog veka srednjeg veka i novog veka ali se svaki stil jednostavno i najispravnije može podeliti na rani srednji i kasn
i


Powered by blog.rs